Het jaarverslag van de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA) over 2018 is verschenen. De CKA behandelt klachten en geeft advies over aanstellingskeuringen.
De CKA heeft in 2018 geïnventariseerd of werkgevers (online) sollicitatieformulieren gebruiken waarin gezondheidsvragen worden gesteld. Dat zijn vragen over bijvoorbeeld medicijngebruik en arbeidsgeschiktheid. Het blijkt dat sommige werkgevers nog steeds gezondheidsvragen opnemen in sollicitatieformulieren. De betrokken werkgevers zijn hierop gewezen en hun brancheorganisaties is gevraagd om leden actief aan te sporen hun sollicitatieformulier aan te passen. In (social) media wijst de CKA op het verbod op gezondheidsvragen.
De CKA heeft ook veel aandacht besteed aan de selectie op psychische gezondheidsrisico’s. Hierover zijn veel vragen. De CKA heeft hierover adviezen gegeven en vragen beantwoord. Deze zijn terug te vinden op https://www.aanstellingskeuringen.nl/

Bron: CKA

20/05/2019