December 10-15% meer ziekmeldingen
Uit de jaarcijfers van Arbo Unie blijkt dat het aantal verzuimmeldingen in 2022 ruim dertig procent meer was ten opzichte van 2021. De pieken in verzuim zijn in maart en december, maanden waarin er een ‘griep’golf was. De sectoren detailhandel, industrie, onderwijs en dienstverlening laten een wat hogere decemberpiek zien. De gemiddelde verzuimduur is korter, 26 dagen in vergelijking met 38 dagen in 2021. De cijfers laten geen verschuiving zien in verzuimoorzaken. Het aandeel psychisch verzuim is in 2022 over de hele linie gelijk gebleven ten opzichte van voorgaande jaren.

Prof. dr. Corné Roelen, bedrijfsarts bij Arbo Unie en hoogleraar bedrijfsgeneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen verklaart de kortere verzuimduur: “Na twee winters met corona en sociale maatregelen om de verspreiding van virussen te voorkómen, zien we nu weer de normale ziekmeldingen met verkoudheid en griep, bijvoorbeeld in de decemberpiek.” Verder merkt Roelen ook dat mensen bij een negatieve coronatest sneller weer naar het werk gaan. “Er zijn personeelstekorten en mensen voelen zich verantwoordelijk. Ze willen collega’s niet in de steek laten nu de werkdruk hoog is in een periode die gekenmerkt wordt door schaarste op de arbeidsmarkt.”

Oorzaken verzuim
Er is in 2022 weinig veranderd in de verzuimoorzaken. Met name het aandeel psychisch verzuim is niet substantieel toegenomen. Roelen: “We hadden verwacht dat na twee coronajaren mensen moeite zouden hebben met alle aanpassingen aan relatief snelle veranderingen door corona. Maar Nederlanders zijn veerkrachtig en kennelijk al gewend aan de nieuwe manier van werken. Soms iets vaker thuis, vaker online vergaderen, we doen het allemaal en dat bevalt de meesten prima. Daar waar anderhalf jaar geleden de schrik er nog goed in zat bij een positieve zelftest, lijkt corona nu een plaats te hebben ingenomen in de categorie verkoudheid/griep. Mensen met long covid klachten spreek ik nog zelden.”

Blijven opletten
Arbo Unie adviseert werkgevers voor 2023 wel alert te blijven op mogelijk psychisch verzuim. De schaarste op de arbeidsmarkt is nog lang niet voorbij. Dat betekent dat er op het huidige personeel een blijvende druk ligt al het werk voor elkaar te krijgen. En daarbij spelen er ook andere zaken als inflatie en de energiecrisis die ook impact hebben op mensen.

09/01/2023