Door de Coronacrisis kunnen er bij medewerkers extra stressklachten, onzekerheid en/of angstklachten ontstaan. In deze bijzondere omstandigheden moeten medewerkers vaak op een heel andere manier gaan werken en wordt er letterlijk en figuurlijk meer (sociale) afstand gecreëerd. Vooral bij thuiswerk kunnen deze omstandigheden (bv. de continue aanwezigheid van kinderen en partner) stressverhogend zijn.

Tijdens deze periode, en ook na de ergste crisis, kan Pappenheim Re-integratie & Outplacement uw medewerkers extra ondersteunen met een professioneel team van coaches, psychologen en bedrijfsarts.   Alle ondersteuning is online en/of telefonisch.

De medewerker wordt mentaal en praktisch ondersteund om goed inzetbaar te blijven. De leidinggevenden worden daarmee hopelijk ontlast. Overigens kunnen leidinggevenden zelf ook met vragen, stress of klachten worstelen, en kunnen ook terecht bij één van onze professionals.

Coaching:
Onze coaching verbetert het persoonlijk en sociaal functioneren; in onze beleving is goede zelfzorg en het daardoor beter kunnen omgaan met emoties een belangrijke voorwaarde hiertoe.

Wij kunnen coachen op timemanagement, maar vooral omgaan met angst en onzekerheid en persoonlijke effectiviteit. Onze stijl is inleven, luisteren, relativeren, samenvatten en d.m.v. kritische vragen en/of maatwerkadviezen gericht op het zelfversterkende vermogen om de cliënt weer op het juiste spoor te krijgen. De kracht zit in “geen belang hebben” anders dan iemand te ondersteunen.

Psycholoog:
Op het moment dat er psychische klachten (als overspannenheid, burn-out, angst, somberheid en diepere onzekerheid) ontstaan kan onze psycholoog mentale ondersteuning bieden.

Er wordt gebruik gemaakt van effectief bewezen behandelmethoden, zoals cognitieve gedragstherapie, mentale vaardigheidstraining en EMDR. Gericht op verlichting van klachten enerzijds en bevordering van functioneren en prestaties in uiteenlopende situaties anderzijds.

Bedrijfsarts:
Voor medewerkers, die al een medische aandoening hebben en behoefte hebben om een bedrijfsarts te spreken (preventief dus ook) ofwel geen bekende medische aandoening hebben, maar wel met medische vragen of onzekerheden zitten, veroorzaakt of versterkt door de huidige crisis,

is onze bedrijfsarts beschikbaar voor in elk geval een eerste consult.

Hierin kunnen vragen worden beantwoord of kan een indicatie gesteld worden tot nadere hulpverlening. Of kan een advies gegeven worden aan de werkgever ten behoeve van evt. benodigde aanpassingen in de werkbelasting.

Bron: Pappenheim Re-integratie & Outplacement

20/04/2020