Werkgeversplein Regio Helmond heeft samen met opleidingsbedrijf InstallatieWerk Brabant-Zeeland en MVO Solutions een leerwerkproject ontwikkeld om in de behoefte aan gekwalificeerde medewerkers in de installatiebranche in de regio Helmond-De Peel te voorzien. Samen gaan zij uitkeringsgerechtigden bedrijfsgericht opleiden voor de installatie-, elektro- en infratechniek. Deze branche kampt met toenemende personeelstekorten. Door kandidaten direct te koppelen aan een bedrijf en gericht te scholen op gevraagde werkzaamheden ontstaan kansen voor mensen met een uitkering door deze om- of bij te scholen voor de branche. Het project wordt gefinancierd door de installatiebranche, gemeenten en met gelden die vrijkomen uit de zogeheten sectorplannen vanuit het Rijk. De overeenkomst werd op donderdag 3 maart getekend.

Zeven mensen van start

De eerste 7 mensen starten binnenkort met hun traject. Het gaat om mensen die al enige tijd werkloos zijn en een bijstandsuitkering hebben of voor wie die bijstand in zicht komt. Voor sommige kandidaten geldt dat zij uit de branche komen maar dat hun kennis verouderd is, voor anderen geldt dat ze zich laten omscholen voor een branche waarin dringend behoefte is aan personeel. De kandidaten zijn geselecteerd door Servicepunt Leren & Werken op basis van onderzoek naar leerbaarheid, beheersing van de Nederlandse taal en een praktisch assessment. Men volgt onderdelen van de niveau 2 opleiding voor gecertificeerd installatiemonteur, direct toegespitst op die taken waar aan behoefte is bij het bedrijf waar ze aan de slag gaan. Na een korte basistraining op de praktijkschool volgt een werkstage waarin men in de praktijk verder leert onder leiding van een ervaren leermeester. Het opleidingstraject duurt 12 weken. Na het opleidingstraject krijgt men een baangarantie van een jaar.

Thumbnail

Klik hier voor een pdf van het persbericht.

Bron: Atlant Groep

04/03/2016