Door functiedifferentiatie banen creëren die werkdruk verlichten en waarde toevoegen voor cliënten.

Santé Partners is een samenwerking gestart met integratie- en jobcoachorganisatie Jobstap om talenten van eigen personeel en dat van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt optimaal te benutten. Dit moet uiteindelijk leiden tot een vermindering van het personeelstekort in de zorg. De samenwerking bestaat uit een onderzoek naar werkdruk en van hieruit functies te differentiëren of te creëren. Op deze manier kijken we naar een optimale inzet van mensen en middelen en verlichten we werkdruk. Uitgangspunt is dat deze banen van toegevoegde waarde zijn voor cliënten. Jobstap helpt ook met het zoeken naar en begeleiden van geschikte kandidaten voor gecreëerde functies.

Bedrijfsscan

Binnen de unit Thuiszorg en Wonen en Behandelen wordt gestart met het onderzoek (bedrijfsscan).
Allereerst wordt onderzocht welke interne medewerkers hier een rol in kunnen spelen, vervolgens onderzoeken we of functies kunnen worden ingevuld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt onderzocht welke medewerkers nieuw personeel kunnen begeleiden, zoals zij-instromers of Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)-leerlingen. Met deze samenwerking verwacht Santé Partners mooie resultaten te boeken en zich te ontwikkelen als inclusieve zorgaanbieder.

Werving en begeleiding

Indien blijkt dat functies opgesplitst (gecarved) kunnen worden, dan helpt Jobstap mee zoeken naar geschikte kandidaten. De arbeidscoaches vanuit Jobstap begeleiden mensen met een arbeidsbeperking om te ontdekken welke competenties men heeft en hoe ze dit optimaal in kunnen zetten. Bepaalde functies in de zorg kunnen dan ineens tot de mogelijkheden behoren.

Ron Axt, Raad van Bestuur-lid Santé Partners, over deze samenwerking: “Wij zijn een zorgorganisatie voor iedereen, zowel voor klanten als voor medewerkers. Dankzij deze samenwerking helpen we beiden en krijgen we een goed beeld van nieuwe mogelijkheden op de arbeidsmarkt en dringen we op deze manier het personeelstekort terug.”

Ton van Trienen, directeur Jobstap: “De missie van Jobstap is ervoor te zorgen dat iedereen de kans krijgt bij te dragen aan de arbeidsmarkt. Voor Santé Partners zijn wij partner om samen met hen het beste uit hun mensen te halen en verborgen talenten weer te laten groeien.”

Eerste resultaten

Medio 2019 verwachten we de eerste positieve resultaten, als uit het onderzoek blijkt dat er functies gecreëerd kunnen worden die de werkdruk verlagen en een bijdrage leveren aan de zorg voor klanten.

Bron: Jobstap

09/08/2018

Downloads en/of links

Klik op het bestand om deze te downloaden.

Gerelateerd nieuwsmeer nieuws