Uit het arbeidsmarktonderzoek van Matchcare blijkt dat in het tweede kwartaal van 2020 de vraag op de arbeidsmarkt gemiddeld met 15 procent is gedaald t.o.v. het eerste kwartaal. De HORECA is een van de meest afgenomen vakgebieden: maar liefst 60 procent minder vacatures.

Ontwikkeling per provincie
De daling in vacatures is in het hele land terug te zien: in elke provincie is de vraag tussen de 10 en 20 procent afgenomen. De grootste daler is Noord-Holland met 20 procent minder vacatures. De provincie Gelderland met 10 procent de kleinste daler. Daar is relatief de meeste kans om een geschikte vacature te vinden.

Ontwikkeling per vakgebied
Per vakgebied is de ontwikkeling daarentegen zeer verschillend. De enorme daling in de vakgebieden Horeca en Recreatie, Sport en Toerisme is door de coronamaatregelen heel herkenbaar. Toch zijn er in deze crisis enkele vakgebieden waarvan het aantal vacatures is gestegen. Vooral in Landbouw, Visserij en Milieubeheer is de vraag gestegen maar ook het in Onderwijs en in de Bouw zien we een toename van vacatures.

Ontwikkeling per beroep
Veelgevraagde beroepen zijn nog steeds: klantenservicemedewerker, magazijnmedewerker en verkoper, maar het aantal vacatures is met maar liefst tussen de 30 en 40 procent gedaald. Grootste daler is medewerker marketing & communicatie met 50 procent. Gezien het verstandig is voor bedrijven om juist tijdens een crisis meer te investeren in marketing is dit een opmerkelijke ontwikkeling.

De volledige Arbeidsmarktrapportage Tweede Kwartaal 2020 is in te zien op www.matchcare.nl/arbeidsmarktrapportage.

Download hier het volledige persbericht.

Bron: Matchcare

29/07/2020