Uit het arbeidsmarktonderzoek van Matchcare blijkt dat in het derde kwartaal van 2020 de vraag op de arbeidsmarkt gemiddeld met 1 procent is gestegen t.o.v. het tweede kwartaal. De Horeca, waarin het tweede kwartaal harde klappen vielen, is de grootste stijger met 43% meer vacatures.

Ontwikkeling per provincie: Werkgelegenheid hardst gestegen in Groningen
De lichte stijging is in de meeste provincies terug te zien: in negen provincies is de vraag tussen de 1 procent en 9 procent gestegen. De grootste stijger is Groningen met 9 procent meer vacatures. In Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland is het aantal vacatures verder gedaald. De grootste daling vond plaats in Zeeland met 3 procent minder vacatures ten opzichte van het tweede kwartaal.

Ontwikkeling per vakgebied: Horeca en Toerisme zien grote stijging
De versoepeling van de Corona maatregelen in het voorjaar is duidelijk te zien bij de vraag naar medewerkers in de verschillende vakgebieden: bij Recreatie, sport en toerisme is er een stijging van 22 procent, bij Schoonmaak en beheer 24 procent. In de Horeca is het aantal vacatures met 43 procent gestegen.

Bij enkele vakgebieden die in het tweede kwartaal nog in de lift zaten is er over het afgelopen kwartaal een sterke daling zichtbaar. Dit zijn Bouw, architectuur en infratechniek met -11 procent, Landbouw, visserij en milieubeheer met -19 procent en Onderwijs, opleiding en training met 24 procent minder vacatures

Ontwikkeling per beroep
Veelgevraagde beroepen blijven: Medewerker klantenservice, Magazijnmedewerker en Verkoper, het aantal vacatures stijgt daar tussen de 21 en 32 procent. Het meest gevraagde beroep in Nederland is, ondanks een lichte daling van 2 procent, Onderhoudsmonteur machines.

De volledige Arbeidsmarktrapportage Derde Kwartaal 2020 kunt u inzien op www.matchcare.nl/arbeidsmarktrapportage

Download hier het volledige persbericht.
Downlaod hier de arbeidsmarkt infographic.

Bron: Matchcare

23/10/2020